Kierunek studiów zarządzanie należy do podobszaru nauk ekonomicznych w ramach obszaru kształcenia nauki społeczne. Dobrze wpisuje się w ten obszar kształcenia, albowiem wiedza i umiejętności zdobywane podczas studiów na kierunku zarządzanie odwołują się nie tylko do dorobku naukowego dyscyplin fundamentalnych dla kierunku: ekonomii i nauk o zarządzaniu, ale i dyscyplin pokrewnych, takich jak psychologia, socjologia, prawo, politologia reprezentowanych przez odpowiednie kierunki studiów w ramach tego samego obszaru kształcenia. Niewątpliwie łączy je przedmiot badania - zbiorowość jednostek ludzkich oraz system relacji i powiązań, jaki w niej występuje w związku z dążeniem do osiągania określonych celów (np. ekonomicznych) w skali zbiorowości oraz indywidualnej.
Wiedza zdobywana na kierunku zarządzanie ma charakter wysoce aplikacyjny, obejmuje przede wszystkim teorie i paradygmaty badawcze opisujące i wyjaśniające przedmiot badań dyscypliny nauki o zarządzaniu, a więc powstawanie, funkcjonowanie, przekształcanie, rozwój oraz współdziałanie organizacji gospodarczych, głownie przedsiębiorstw, lecz również organizacji należących do sektora publicznego (administracji rządowej i samorządowej, instytucji naukowych, oświatowo-wychowawczych, służby zdrowia, instytucji kulturalnych i innych). Zagadnienia funkcjonowania i rozwoju organizacji mogą być rozpatrywane w różnych przekrojach. Dodatkowym elementem wzmacniającym aplikacyjny charakter studiów jest możliwość osiągania niektórych efektów kształcenia bezpośrednio w środowisku pracy, w ramach praktyk zawodowych, wykonywanej pracy czy wolontariatu.
Od absolwentów kierunku zarządzanie, oczekuje się szczególnych umiejętności i postaw. Są to kompetencje, zarówno profesjonalne, jak i osobowe oraz społeczne pozwalające na odgrywanie aktywnej, obywatelskiej roli w życiu społeczności, w szczególności w życiu gospodarczym.
Studia na kierunku zarządzanie mogą być podjęte przez osoby, które uzyskały wymagane efekty kształcenia, zakładane dla kształcenia ogólnego na poziomie ukończenia szkoły średniej i uzyskania świadectwa maturalnego.
Oczekiwania dotyczące kandydata na studia kierunku Zarządzanie:
Praktyka zawodowa na poszczególnych kierunkach realizowana jest zgodnie z opisem dostępnym w systemie SylabUZ: sylabuz.uz.zgora.pl
Praca licencjacka powinna mieć charakter badawczy, aplikacyjny, projektowy lub oceniający praktykę w świetle teorii. Praca powinna składać się z wyraźnie wydzielonej części teoretycznej i praktycznej.
W pracy student powinien wykazać się umiejętnością:
Zaleca się, aby praca spełniała następujące wymagania:
ZASADY DOTYCZĄCE SKŁADANIA PRACY DYPLOMOWEJ ORAZ WARUNKI DOPUSZCZENIA DO EGZAMINU DYPLOMOWEGO, a także oświadczenia i inne wymagane dokumenty znajdują się na stronie Centrum Obsługi Studenta w zakładce Studenci - Prace dyplomowe:
https://bos.uz.zgora.pl/studenci/prace-dyplomowe
Każdy student zobowiązany jest poddać pracę dyplomową analizie antyplagiatowej przed jej akceptacją przez promotora.
Termin złożenia pracy dyplomowej upływa 30 czerwca. Po przekroczeniu tego terminu student zobowiązany jest do złożenia w BOS 3 podania do Dziekana Wydziału o przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej. Podanie musi być zaopiniowane przez promotora i powinno zawierać informację o stopniu zaawansowania pracy.
Absolwent studiów drugiego stopnia na kierunku Zarządzanie otrzymujący tytuł magistra, posiada specjalistyczną wiedzę teoretyczną i praktyczną z zakresu nauk o zarządzaniu i nauk komplementarnych dotyczącą istoty, prawidłowości i problemów funkcjonowania przedsiębiorstw oraz sposobów skutecznego i efektywnego rozwiązywania tych problemów. Posiada specjalistyczną wiedzę niezbędną do sprawnego zarządzania zasobami przedsiębiorstwa oraz sprawnie formułuje opinie na temat problemów zarządzania. Absolwent posiada umiejętności w zakresie wykorzystywania wiedzy w praktyce: krytycznej analizy, formułowania sądów, interpretacji i oceny zjawisk i procesów zarządzania w różnej skali, oceny wpływu otoczenia na te zjawiska oraz przygotowania i podejmowania decyzji zarządczych oraz strategicznych. Jest przygotowany do czynnego uczestnictwa w życiu gospodarczym i społecznym na rynku lokalnym i globalnym. Studia drugiego stopnia przygotowują absolwenta do zajmowania funkcji kierowniczych i eksperckich w gospodarce w kraju i za granicą, w przedsiębiorstwach produkcyjnych, handlowych, usługowych, a także w sektorze finansów, bankowości, ubezpieczeń, konsultantów w organizacjach o charakterze gospodarczym lub publicznym, a także do prowadzenia własnej działalności Absolwent jest przygotowany do podejmowania wyzwań badawczych sprawnie komunikuje się z otoczeniem. Jest przygotowany do kontynuacji edukacji na studiach trzeciego stopnia (doktoranckich) oraz do kontynuacji kształcenia przez całe życie (stypendia, studia podyplomowe, kursy, staże). Udział pracodawców w kształtowaniu koncepcji kształcenia uwzględniony jest procesie prowadzenia praktyk oraz w kształtowaniu programu specjalności.
Praktyka zawodowa na poszczególnych kierunkach realizowana jest zgodnie z opisem dostępnym w systemie SylabUZ: sylabuz.uz.zgora.pl
Praca magisterska musi mieć charakter badawczy oraz cechować się walorami aplikacyjnymi lub oceniający praktykę w świetle teorii. Praca powinna składać się z wyraźnie wydzielonej części teoretycznej, metodycznej i praktycznej.
W pracy student powinien wykazać się umiejętnością:
Zaleca się, aby praca magisterska spełniała następujące wymagania:
ZASADY DOTYCZĄCE SKŁADANIA PRACY DYPLOMOWEJ ORAZ WARUNKI DOPUSZCZENIA DO EGZAMINU DYPLOMOWEGO, a także oświadczenia i inne wymagane dokumenty znajdują się na stronie Centrum Obsługi Studenta w zakładce Studenci - Prace dyplomowe:
https://bos.uz.zgora.pl/studenci/prace-dyplomowe
Każdy student zobowiązany jest poddać pracę dyplomową analizie antyplagiatowej przed jej akceptacją przez promotora.
Termin złożenia pracy dyplomowej upływa 30 czerwca. Po przekroczeniu tego terminu student zobowiązany jest do złożenia w BOS 3 podania do Dziekana Wydziału o przesunięcie terminu złożenia pracy dyplomowej. Podanie musi być zaopiniowane przez promotora i powinno zawierać informację o stopniu zaawansowania pracy.